Lämna bud på bilen!
VÄLKOMMEN ATT LÄGGA BUD PÅ DENNA BIL
Volvo PV 544 Sport 11244 E B20 — 1965 OZL97S
Diskret och godkänd för vägbruk med starkare motor. Varsamt och tidstypiskt förädlad och dessutom med en intressant historik.
”Byggd för en sportig ambition och driftssäkerhet tillsammans med en hög finish på alla detaljer.”
Beskrivning
Den tillverkades hösten 1964 för USA-marknaden, där alla PV vid denna tid var i Sport-utförande. Originalkulören var grafitgrå. Bilen har haft tre ägare i USA, alla i Kalifornien. 2011 köptes den av Volvosamlaren Martin Scholtz på firman MTI i Long Beach. Han hade letat efter en fräsch orörd PV för att uppdatera mekaniskt och genomföra en gammal dröm; att köra det historiska rallyt Carerra Panamericana, (320 mil), som återupptogs igen från 1988 för bilar från 1950- och 1960-talet.
Bilen fick en helt ny preparerad och trimmad B20 motor med S-kam, E-topp och nya större dubbla förgasare och insug (specifikation i de sista bilderna). Dessutom större kylare och oljekyl, extra tempgivare och varvräknare. Chassit förstärktes med större bromsar fram, kraftigare krängningshämmare fram och bak och Bilstein stötdämpare. American Racing-fälgar med Volvos bultmönster och 205/60R däck. När det tekniska arbetet var klart provkördes och testades bilen en tid. Därefter demonteras på allt löst på karossen sedan lackades i den grå kulör som bilen har nu, (något ljusare än Volvos grafitgrå). Kulören valdes för att att passa till Carrera Panamericana-stripes på bilen. Efter lack monterades skärmar och lampor men sedan avstannade projektet på grund av att ägarens sjukdom. Bilen stod några år, delvis demonterad innan den såldes 2018 till nuvarande ägare i Sverige. De hade hört talas om bilen via Volvo Owners Club California. Bilen togs till Sverige och byggdes färdig och registrerades våren 2023. Mycket körglädje med en rapp motor, exakta växlar, bra väghållning och bromsar. Dessutom tyst i transmissionen vilket är ovanligt även på renoverade PV-bilar. Motorn ger uppemot 150 hk och med intyg till registreringsbesiktningen är den registrerad med motoreffekt på 120 hk (mot original 90).
Herrarna som färdigställt och testat bilen är två pensionärer som tillbringat en stor del av sina yrkesliv på Volvo. En av dem har till och med arbetat med att montera ihop de allra sista PV-bilarna i slutet av året 1965 och den andre arbetade i flera år på Volvos experimentverkstad. I Sverige har de bytt förgasare till dubbla Weber 45:or och låtit renovera hastighetsmätaren samt monterat nytt innertak och sportstolar med rullbälten. Eftersom det mesta är nytt så har de låtit kilometerräknaren starta om. Efter detta har bilen körts 32 mil. (I USA hade bilen gått knappt 100.000 miles, vilket är 16700 svenska mil, före renovering). Sammantaget är detta ett sällsynt tillfälle att köpa en ovanligt spännande, välbyggd och körglad PV.
Skickbedömning
Byggd med kända Volvo-komponenter. Bara motorn med kringutrustning har kostat mer än 200 000 kr. Fullt körklar och gatgodkänd i detta utförande.
Hel och fin inuti. Nära nyskick, med nytt innertak och mattor. Dörrsidor är original, det tyder på att bilen var välvårdad innan den renoverades.
Kaross och lack i ett mycket snyggt och representativt skick. Bilen har gått i torrt klimat varför den klarat sig sällsynt bra från rost. Bilen har inte varit tävlingskörd och inte heller trafikskadad. Karossen är inte modifierad någonstans. Nya gummilister och stötfångare i rostfritt stål. Oljekyl innanför grillen i fronten. Bilen lackades för snart 10 år sedan och några smårepor finns.
Prydlig, rejäl och byggd för användas på gatan, och även lämplig för regularity-rallyn i nuvarande skick.
Ägarens kommentar
Chassi- och motorspecifikationer PV 544 Typ: 11244E. Ch.nr: 419286. B20 med E-topplock (större insugskanaler). Borrad till 0,040″ överdimension. Balanserade vevstakar och vevaxel. Kamaxel profil S. Kamdrev stål-aluminium. Lyftare special high-performance 85gr. Stötstänger high-performance 58gr. Topplock B20E, höjd 85,5mm. Ventiler; insug 44mm avg. 35mm. Dubbla ventilfjädrar. Svänghjul lättat 1 kg. Dubbla Weber 45 DCOE. Extraktorgrenrör 4-2-1. 2″ tums avgassystem. Tändfördelare 123 Volvo B20. Extra stort vattenkyl (tjockare). Oljekyl luftkylt i front bakom grillen. Varvräknare, oljetryck och oljetemperaturmätare i Extra tempgivare på oljesumpen. R-sport krängningshämmare 1″ fram och ¾” bak. Stötdämpare Bilstein. American Racing 6″ fälgar med Volvos bultmönster. Däck 205/60 R15. Större skivbromsar fram, Amazon GT och trumbromsar bak. Mer information: Byggd av en gammal tävlings mekaniker på Volvo Tävlings avdelning på den tiden, Tomas Andreasson, Göteborg
Fakta om modellen
En PV 544 Sport var 60-talets motsvarighet till det sena 70-talets Golf GTI – en prestandaversion av en familjebil, en dröm för många unga. B18D-motorn i Sportversion gav 90 hästkrafter (samma antal som i Porsche 356/912) och de dubbla SU-förgasarna skapade vacker musik vid gaspådrag. Denna PV 544 Sport är en ”E”, vilket för PV-kännarna berättar att den är av 1964/65 års modell och därmed från sista produktionsåret. Den rullade av bandet i Lundbyfabriken september 1964. I oktober 1965 slutade PV:n att tillverkas.
Vad roligt att du är intresserad av Volvo PV 544 E Sport 1965 OZL97S. Fyll i dina kontaktuppgifter så återkommer vi till dig.