Lämna bud på bilen!
”En PV Sport håller fortfarande ställningarna bland entusiasterna. Ett tidigt exemplar från modellserien C med en extra rolig och stark maskin vinner på körglädje och användbarhet i dagens trafik.”
Beskrivning
Nylevererad för en summa av 13 000 kronor i juli 1962 av Volvohandlaren Bil & Traktor i Boden till montör Svanborg i Buddbyn utanför samma stad. PV:n har sedan hållit sig i Norrbotten tills den hittade ner till dagens hemvist i Mellbystrand. Svanborg bytte in sin bil och 1988 såldes PV:n till Roger som så småningom skickade ett ambitiöst litet handskrivet fyller-i-brev där han bad Svanborg att svara på 9 numrerade frågor. Och det gjorde han, breven finns kvar (bilder) och följer med bilen. Där får vi reda bilens initiala historik, fint och roligt att de finns sparade. Roger brukade och hade roligt med bilen tillsammans med familjen i många år. Den var ju ändå en veteranbil redan på åttiotalet. Gunnar från Kiruna tog över PV:n 2011 och initierade renoveringen som den ser ut idag. Den nuvarande ägarens far köpte bilen ett drygt år senare och fixade med den till dagens skick. Den senaste och därmed den sista besiktningen gjordes 2018-05-02.
Motorn är enligt motornumret i grunden en sen B18 generation 2 från en 144S med 115 hästar. Om det är samma specifikationer, det vill säga att den har C-kamaxeln, är okänt, men grenröret har de karaktäristiska två rören från den motorn, kallat 4-2-1. Vidare sitter det en B20-topp som bland annat hade effektivare ventiler. Det kan också betyda att den är borrad till två liter. Hur som helst, mycket eller egentligen allt, talar i alla fall för att maskinen håller högre effekt än originalets 90 hästar.
Inredning i nyskick, pyntad med fina kuddar, mjukisdjur, mattor, ratt och varvräknare i en personlig smak. Likaså fint innertak och gummimatta; helt, rent och snyggt.
När den nuvarande ägarens pappa köpte PV:n lät han lackera om den, trots att lacken var fin och snygg. Han ville ha lacklagret på kulören Körbärsröd 46 exakt så tjockt som det var när bilen lämnade fabriken i Lundby i Göteborg. I övrigt stoltserar bilen med mycket extrapynt i form av till exempel stötfångare, fälgar och ratt. En liten udda konstruktion är en avtagbar dragkrok för bilens baxande av sin egen släpkärra när den var på träffturné med ägarens stora husbuss.
Körklar, stolt och representativ. Känd inom PV-klubben och redo att fortsätta träff- och klubblivet för den som önskar.
Ursprungsbesiktning: 1962-07-19 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1962-07-19
Senast godkända besiktning: 2018-05-02
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 9
Vad roligt att du är intresserad av Volvo PV 544 C Sport 1,8 Manuell 115hk 1961 BHF158. Fyll i dina kontaktuppgifter så återkommer vi till dig.